Niespodziewanie (?) produkcje spółki SimFabic i podmiotów zależnych zniknęły ze Steama.
Długa historia w skrócie. SimFabic zasłynęło z hurtowego zapowiadania gier, wejścia na giełdę i kapitalizacji na poziomie ponad 600 milionów złotych. Wielu uwierzyło w wielkie plany, tymczasem spółka wydała kilka małych gier mobilnych, drobnicę na Switcha, trzy porty z serii Saboteur! studia Durell Software i… w sumie tyle. Lata mijały, na steamowych kartach gier nic się nie działo i gracze oraz dziennikarze zaczęli zadawać pytania. Założyciel studia zaczął usuwać ich ze znajomych na Facebooku, rykoszetem dostali też inni polscy twórcy, a spółka zaczęła się specjalizować w wydawaniu komunikatów giełdowych. I kontaktowaniem się przez prawników z dziennikarzami, np. z miesięcznika PSX Extreme.
Wydarzeniem ostatnich dni było wypuszczenie prologu swojej pierwszej autorskiej gry Cthulhu: Books of Ancients. Zainteresowanie było marne, produkcja maksymalnie zebrała 14 osób grających równocześnie, a SteamDB bezlitośnie pokazywał jak się sprawy mają.
Cthulhu: Books of Ancients Prologue zbierał słabe oceny i zaczęły się dziać rzeczy dziwne. Tytuł dostał kilka negatywów od doświadczonych graczy, z pokaźną biblioteką i historią. W odpowiedzi pojawiło się wiele pozytywnych recenzji, które wzbudziły podejrzenia. Wszystkie zostały wystawione przez nowo założone konta, nie posiadały żadnych gier, nazwy wyglądały jak stworzone według klucza i na koncie miały… jedną recenzję. Wystawioną prologowi Cthulhu: Books of Ancients. Na kolejne nieprzychylne opinie od wieloletnich graczy pojawiały się nowe według powyższego klucza. Wystarczyło, że prolog uzyskiwał średnią ocen 70% i proceder zatrzymywał się.
Kolejnego dnia peak wynosił 2, miał jedynie 195 followersów, a gra otrzymała 7 recenzji. Wszystkie pozytywne od nowo założonych kont.
28.11.2022
16:20 – 71 recenzji (69% mieszane)
19:20 – 73 recenzje (68% mieszane), peak players right now 1, 24h peak 2
19:33 – 77 recenzji (70% w większości pozytywne), peak players right now 2, 24h peak 2
23.55 – 81 recenzji (69% mieszane), peak players right now 3, 24h peak 3
29.11.2022
19:20 – 95 recenzji (71% mieszane), peak players right now 0, 24h peak 3
Na forum dyskusyjnym gry na Steamie pojawiały się wątki o recenzjach, które były bardzo wątpliwe. Dość szybko znikały kasowane przez moderatora forum – spółkę SimFabric.
Osoby te dostały też bana, oczywiście bez żadnego powodu. Jeden z nich miał daleko idące konsekwencje, gdyż należał do twórcy gier.
Klasyczna żenada. Prawda boli i najlepiej dać blokadę.#simfabric pic.twitter.com/vhdkJtSHCH
— kantal (@kantallive) November 28, 2022
SimFabric sprawił, że dostałem bana na całe community na Steam – nie mogę dodać posta z release notes do gry którą zarządzam przez Steamworks. pic.twitter.com/NWHGLpQNCl
— Adrian (@wpisztutajnic) November 29, 2022
Wszystkie wystawione 28 listopada pozytywne recenzje były od nowych kont, wystawione są tego samego dnia, nie posiadały żadnej przypisanej gry.
Gracze i twórcy, zaczęli zgłaszać te anomalie do Steama i prawdopodobnym efektem jest… zniknięcie gier SimFabric. W największym sklepie cyfrowym nie znajdziecie też tytułów od np. spółki zależnej VRFabric.
Karta prologu Cthulhu: Books of Ancients na SteamDB jeszcze kilka godzin temu wyglądała tak:
A tak wygląda aktualnie:
Z profilu spółki SimFabric na Steamie wyparowały prawie wszystkie karty gier, a było ich przynajmniej kilkanaście.
Tuż przed północą spółka opublikowała raport giełdowy w tej sprawie. Najciekawsze jest tam zdanie „aktualnie sprawa będzie szczegółowo badana przez Steam”. Chodzi o to, że właściciel sklepu szczegółowo zbadał już konto SimFabric na swojej platformie, musiał dostrzec nieprawidłowości, czego efektem jest właśnie wykasowanie gier spółki. Co więcej, Steam może poczynić także dalsze kroki i całkowicie, na zawsze, zablokować ich konto. Wtedy powyższe trzy gry także zostaną usunięte.
Jeśli nie macie jeszcze dość, to polecamy nasz test sprzed dwóch lat: „SimFabric: Prezeska oskarża PolskiGamedev.pl o >niepoparte faktami pomówienia<„.