Człowiek, który został papieżem (ale pozostał człowiekiem) stał się bohaterem gry wideo.
O Godności. Wolności. Niepodległości rozpisywaliśmy się szeroko w styczniu ubiegłego roku. Projekt powstał z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej, jego budżet wyniósł nieco ponad 700 tys. zł, a odpowiada za niego katowickie Great Interactive. Tytuł podzielono na kilka rozdziałów (dostosowanych do klas 1-3, 4-8 oraz szkół ponadpodstawowych), a w warstwie rozgrywki był on dość zróżnicowany. Mogliśmy więc – przykładowo – odwiedzić dworek marszałka Piłsudskiego w Milusinie, gdzie uczestniczyliśmy w przygodówce typu hidden object, jako Wanda Rutkiewicz wziąć udział w wariacji na temat emitowanego w latach 90. programu interaktywnego „Hugo”, uwolnić Rudego w ramach Akcji pod Arsenałem (w czym niezbędne było rozwiązanie układanek i quizów) oraz obalić pomnik Stalina.
Papież Polak był w grze obecny… acz w raptem jednym segmencie. Teraz grę rozbudowano o DLC z osiemnastoma misjami, z którymi można się zmierzyć za pośrednictwem platformy epodreczniki.pl oraz na stronie niepodlegla.men.gov.pl. Pozwalają one dowiedzieć się czegoś o dzieciństwie młodego Lolka, poznać drogę, jaką Karol Wojtyła pokonał z Wadowic do Watykanu, zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami pontyfikatu Jana Pawła II, jak też wczytać się w „duchowe filary polskiego Kościoła w XX w.”.
Jest już dostępny moduł gry „Godność, wolność i niepodległość” związany z tematyką dziedzictwa kulturowego #JanPawełII❗️ Zapraszamy na https://t.co/bpmmVlFsMb i https://t.co/UlQXJj4vm7. Zachęcamy nauczycieli, uczniów oraz rodziców do korzystania! ➡️https://t.co/MBjAISjAy5 #JP2 pic.twitter.com/THZ6xuBH9q
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOVPL) February 16, 2021
Na stronie ministerstwa czytamy, że poza obok „nowatorskiej propozycji przeznaczonej dla uczniów” MEN przygotował także scenariusze lekcji, z którymi mogą zaznajomić się nauczyciele.
„Gra jest podzielona na strefę gracza, gdzie można podjąć się realizacji misji, oraz strefę merytoryczną, w której nauczyciele znajdą scenariusze lekcji. Gra może być wykorzystana podczas zajęć poświęconych wartościom i autorytetom, np. w ramach godziny wychowawczej.
Gra znajdzie zastosowanie także na lekcjach języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, geografii, biologii czy religii. Ponadto nauczyciele mogą ją wykorzystać w ramach kół zainteresowań, na zajęciach wyrównawczych i zajęciach świetlicowych. Jest pomocą dydaktyczną dostosowaną do wieku i możliwości uczniów i uwzględniającą różne potrzeby edukacyjne”.
Za projekt odpowiada Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.