#ZostanWDomuGrajWPolskieGry: 40 x Blair Witch

Rozdajemy kody na Steama, PlayStation 4 i Xboksa One. Ich zdobycie jest jednak trochę trudniejsze niż zwykle…

Bloober na dobre zaistniał na branżowej mapie za sprawą Layers of Fear (2016), którym zaspokoił niszę powstałą po skasowaniu Silent Hills od duetu Hideo Kojima & Guillermo del Toro. Krakowskie studio zaoferowało prostą, pierwszoosobową przygodówkę, ale z podebranym Japończykom niuansem: nigdy nie mogliśmy być w niej pewni tego, co dzieje się poza polem naszego widzenia. Odwróciwszy się na pięcie mogliśmy zastać zupełnie inną rzeczywistość.

Tytuł trafił do pięciu milionów graczy i ściągnął z Bloobera piętno twórców „najgorzej ocenianej gry na PS4” (niesławny Basement Crawl). Studio kontynuowało więc kurs na horrory psychologiczne. W 2017 wydało Observera, który korzystał z tego samego patentu, co Layers of Fear, ale prezentował go we frapującej estetyce: cyberpunkowym PRL-u. Była to też jedna z ostatnich okazji, by usłyszeć Rutger Hauera, a zatem androida Roya Batty’ego z „Łowcy Androidów”. Kontynuacja Warstw Strachu (2019) zabierała sztuczkę na transatlantyk, w złotą dekadę Hollywoodu.

Nie da się jednak ukryć, że były to gry ze szczątkową mechaniką, tymczasem Blair Witch stanowi zapowiedź, że Bloober nie chce być dłużej firmą jednego triku. Czy straszy on równie dobrze, jak film Daniela Myricka i Eduarda Sancheza? Cóż, jest na pewno bardziej wystudiowany. Kinowy „Blair Witch Project” przeszedł do historii za sprawą improwizacji aktorów (reżyserzy wydzielali im racje żywnościowe, nękali podczas snu, a za dnia nakłaniali do morderczych wysiłków. Efektem były niespotykane w medium spontaniczność i prawdziwy strach bohaterów).

W krakowskiej grze pojawia się natomiast ciekawy pomysł na „przewijanie” świata przedstawionego. Uzbrojeni w kamerę szukamy nagrań oraz plenerów, gdzie ja kręcono. Jeżeli drogę zagradza nam zwalone drzewo, wystarczy znaleźć taśmę z zarejestrowanym momentem jego upadku, przewinąć ją i… voilà, przeszkoda wyeliminowana! W grze jest pewien system walki (acz szczątkowy), w lesie (choć składa się z wcale niewielkich lokacji) ustawicznie się gubimy, a reżyseria dźwięku dodatkowo potęguje wrażenie zaszczucia. Wiele pociechy dostarcza pies Boomer, który służy nam za przewodnika (albo wręcz za ruchomy kompas).

To wszystko wprawki do zwrotu, jaki dokonuje się właśnie w studio. W lutym jego zarząd poinformował, że zamierza celować w produkcje AAA, które zaoferują więcej mechanizmów i nową (trzecioosobową) perspektywę. Blockbustery mają się ukazywać co 1,5-2 lata, a pomiędzy nimi będą powstawać mniejsze gry, jak „projekt bazujący na IP Observera„. Pierwszym świadectwem tej refefinicji ma być zapowiadane na ten rok Medium. Zresztą, tytuł wyłącznie na konsole dziewiątej generacji (wymaga on bowiem nie klasycznego split-screena, ale – de facto – renderowania dwóch gier w tym samym czasie).

Kody na Blair Witch znajdziecie poniżej… uwaga jednak, bo nie zakodowaliśmy ich w tak prosty sposób, jak czynimy zazwyczaj.

Cyfry zastąpiliśmy symbolami. Co się pod nimi kryje?

+ = Liczba atomowa helu
? = 8-7+3-2+15-13+1
% = (5-3)x2
~ = Liczebnik występujący w nazwie polskiego serialu dla młodzieży z 1984 roku, w którym pojawia się kot Rademenes.
_ = Liczebnik, który występuje w tytule filmu, jaki w 2003 otrzymał Oscara za najlepszą piosenkę
# = 9-3×2/2
{ = Rok p.n.e., w którym Han Pingdi zasiadł na tronie cesarza Chin
@ = Mama miała dwanaście jabłek. Trzy z nich oddała Zosi, cztery Asi, a pięć Dominikowi. Zosia miała najmniej jabłek, więc Dominik przekazał jej dwa. Asi było przykro, że ma mniej jabłek od Zosi, więc Dominik dał jej jeszcze jedno. Ponieważ Dominik miał już bardzo mało jabłek, Zosia oddała mu jedno ze swoich. Potem wszyscy zjedli jabłka. Ile jabłek zostało?
* = Liczba atomowa litu
$ = 6:2(2+1)

Steam
NHNH?-?%ECR-*FEN~
FT@FI-%DNWA-+*W*#
E@NGR-AX~R?-WQPBT
?AFCF-F_JLV-~GF%D
@Q*GB-QBXM$-CMX%V
HIPGV-$IG_X-CMDZ_
_R*GM-XDEWJ-XXQ@H
~+PPR-?FR#B-E#@#*
YYY$B-$~%BQ-YYMAC
PT%T@-IRBQC-NKG*$
RZ~NY-EZDPW-Q$IHC
H*PNK-L?@L*-T$M*%
IM$E_-MZPBG-GCCAL
GAI@%-*NWHF-YKVPX
H$#T~-L_F%P-?@G%?
FGIQN-%YPNL-CLAT*
$PVGR-GRVHA-X*KK%
BTWNM-+BY+A-Z~%IY
NHEDA-IY%+E-W@XT$
DWCIJ-*VWI%-_IJAF

Xbox One
%V~RM-T%+$*-~J~VR-GPFWX-%M#KZ
M+MFJ-KJ%YD-MCMFQ-JJJMR-QM+YZ
TK+%+-KR+MJ-*CQ#T-JK#HR-WDYJZ
*YM**-TC+#$-C*YF$-*T%*X-Q%HWZ
VC$$V-$$X*P-JC*M~-J~H*T-+*T#Z
X#MGJ-CWDVV-RV%CJ-VMJDR-*VTFZ
%*CQV-W$%T#-C*M#%-FV%XC-KFJQZ
FW~TT-%QKDV-YGWPQ-RF+TR-XQ#CZ
G#T+G-WFMTJ-D$GPW-#PHKJ-+YCDZ
M%YK~-%#*VM-GHMY~-MH$RJ-TFGXZ

PlayStation 4
$$?E-AGND-EP~M
KJHA-+PN_-ME+_
_PPH-NMN*-?KGX
%N#T-KQNB-GK_K
RFA*-CEN$-CR#%
DKHH-E$NQ-J%N%
T?XR-N+NH-QM+E
RAME-?ANA-~BXR
%P$N-+_ND-~CAT
?LBT-##NR-C~#~

Kontynuujemy akcję #ZostanWDomuGrajWPolskieGry, podczas której rozdajemy ponad tysiąc kodów na ponad 50 polskich gier (dotychczas: m.in. na Shadow Warriora 2Vampire: The Masquarade – Coteries of New YorkWanderlust: Travel Stories i We. The Revolution). Jeżeli chcecie dowiadywać się o kolejnych jej odsłonach jako pierwsi – zachęcamy do polubienia fanpage’a PolskiGamedev.pl.