Rusza konkurs na programowanie shaderów

Fundacja Indie Games Polska od lat wspiera polskich twórców gier i próbuje zachęcać tych, którzy nad karierą w grach dopiero się zastanawiają. Najnowsza inicjatywa to konkurs programowania shaderów, który ma pozwolić pokazać swoje umiejętności weteranom, ale też dać zachętę wszystkim programującym do doskonalenia swoich umiejętności.

Zadanie stawiane przed konkursowiczami polegać będzie na programowaniu shaderów. W odróżnieniu od podobnych zmagań istniejących już na świecie, ocenianym parametrem jest ich optymalizacja – to, ile cykli (execution cycles) będzie musiała wykonać karta graficzna, by przeprocesować przygotowane przez programistę instrukcje shadera. Powód, dla którego wyzwanie obraca się wokół shaderów tłumaczy Leszek Godlewski (EA DICE), autor zadań konkursowych:

Shadery to wyspecjalizowane programy wykonywane przez karty graficzne. Karty te dysponują potężną mocą obliczeniową, ale stawiają pewne warunki jej wykorzystania. Chcemy otworzyć te możliwości, nie tylko w celach wyświetlania grafiki.

Do przeprowadzenia konkursu wykorzystana zostanie platforma Optil.io, stworzona na Wydziale Informatyki Politechniki Poznańskiej, platforma onlineowych konkursów programistycznych. Na potrzeby tego konkursu, napisanych zostało dla niej jedna całkiem sporo nowych elementów. Składają się na wirtualną jednostkę przetwarzającą grafikę, na której odpalane i testowane będą konkursowe shadery. Maszyna automatycznie oceni też najważniejsze, parametry zgłoszonych prac: zarówno stopień podobieństwa grafiki generowanej przez zgłaszany kod do wzorcowego shadera, jak i złożoność wykonania. Te informacje zarówno składają się na ocenę zgłoszenia jak i podawane są uczestnikowi konkursu by mógł dalej poprawiać swój wynik.

Otwierające konkurs zadanie zostanie ogłoszone podczas Pixel Heaven, gdzie chętni będą mogli zapoznać się z warunkami i spróbować podjąć się zadania na miejscu, na stoisku całego projektu. Kolejne zadania będą ogłaszane stopniowo, a ostateczne rozstrzygnięcie planowane jest na jesień.

Projekt finansowany jest z budżetu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu „Dialog”. Zadania konkursowe znaleźć można w tym miejscu.