To szansa, by nauczyć się zdobywać pieniądze na swoje gry, przyspieszyć tworzenie fabuł i pozyskać dobrze wykwalifikowanych ludzi.
Seria wykładów, paneli, konsultacji indywidualnych i roundtables rozpocznie się już w najbliższy piątek (18.09). W Xsolla Hall (pierwsze piętro) spotkają się ze sobą pracownicy branży, naukowcy i ludzie biznesu. Zyskać na tym spotkaniu może każda z grup.
Most między nauczaniem akademickim a gamedevem spróbuje rozstawić Maciej Miąsik (PixelCrow), aktywny twórca, a zarazem dydaktyk z siedmioletnim doświadczeniem (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, Warszawska Szkoła Filmowa). W rozmowie z PolskiGamedev.pl, Miąsik zachęca, by uczelnie otwarły się na wiedzę praktyczną.
– Jest ona niezbędna, żeby działać w gamedevie. Wiedzy teoretycznej na temat gier jest niestety stosunkowo niewiele, a w Polsce często koncentruje się ona wokół ludologii. Nie wierzę, by istniała mocna wiedza teoretyczna na temat tworzenia, choćby projektowania gier. Nie ma ludzi, którzy dogłębnie studiowaliby projektowanie gier. Są praktycy, którzy działają i na tej podstawie budują wiedzę “jak to jest zrobione”, którą mogą przekazać podczas zajęć.
Konrad Czernik (Flying Wild Hog) będzie moderatorem roundtable, którego uczestnicy podyskutują o tym, w jaki sposób kształtować na uczelniach artystycznych przyszłych grafików 2D i 3D, artystów koncepcyjnych i animatorów. Jak twierdzi prowadzący – jest w tym temacie sporo do zrobienia.
– Najczęściej nie uczą praktycy z branży, tylko nauczyciele z uczelni artystycznych. O ile są to ludzie plastycznie bardzo zdolni, tak nie znają pipeline’ów, procesów i potrzeb biznesu; w efekcie osobę po uczelni artystycznej trzeba często uczyć od nowa.
Czernik twierdzi, że współpracę na linii akademia-gamedev może być owocna dla obu stron… acz jej zawiązanie wymaga poświęceń.
– Najlepiej byłoby otworzyć staże w firmach i wydelegować osoby, które pomogą stażystom, praktykantom, przyszłym pracownikom rozwijać się in house’owo. Druga sprawa: trzeba wyjść na uczelnię, prowadzić warsztaty, wykłady i praktyki. Pewnie, stracimy na chwilę osobę z etatu. Zawsze jest niedostatek ludzi, ale warto na chwilę wyłączyć kogoś z prac, bo to zaprocentuje w przyszłości.
Przedstawiciele Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Dorota Toczyska i Jaromir Działo, doradzą podczas Kongresu w jaki sposób przygotowywać się do konkursów „GameINN” oraz „Szybka Ścieżka” i w jaki sposób pozyskać dotacje. Po godzinnej dyskusji oboje udzielą indywidualnych konsultacji.
Gdy pytam Toczyską o to, na czym najczęściej wykładają się ludzie składający wnioski o unijne pieniądze, ta odpowiada:
– Przede wszystkich na problemach z prawidłowym podzieleniem projektu na etapy, bo to jest klucz do sukcesu. Jeżeli jest projekt prawidłowo podzielony, są wyodrębnione badania przemysłowe, prace rozwojowe i prace przedwdrożeniowe, to każdy z takich etapów jest obarczony ryzykiem. Musimy to jakoś sparametryzować. Czyli: pokazać, że co wyjdzie na koniec etapu pierwszego, to jest to. A jeżeli nie wyjdzie, to zrobimy tamto. Trzeba dokładnie opisać ryzyko.
Dr Piotr Kubiński z Uniwersytetu Warszawskiego weźmie udział w panelu “Praktycy z branży prowadzący zajęcia na uczelniach” (dołączą do niego Maciej Miąsik, Magdalena Cielecka z Anshar Studios, Konstanty Kalicki z Thing Trunk i Krzysztof Maliński z Huuuge Games). Poza tym naukowiec opowie o projekcie Narra, narzędziu, dzięki któremu został finalistą Nagród Naukowych “Polityki”. Jego middleware ma ułatwiać pracę narrative designerom, słowem: wspierać proces tworzenia w grach fabuły. W rozmowie z PolskiGamedev.pl mówi o nim tak:
– W toku pracy badawczej przeprowadziłem 40 wywiadów z praktykami: scenarzystami, level designerami, narrative designerami, producentami. Ponad połowa pochodziła spoza Polski. Po co? Po to, żeby zrozumieć, gdzie leżą problemy w narrative designie i w implementowaniu scenariusza. Zatrudniłem, mogę to śmiało powiedzieć, najlepszych narratologów w Polsce i wyszły nam dwie rzeczy: działający na Unrealu narzędzie do tworzenia fabuł i prototyp biblioteki gotowych struktur fabularnych.
Pełny program jest dostępny pod tym adresem.
Inicjatywa jest finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „DIALOG”. Partnerami Kongresu są Totalizator Sportowy oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.