Nadchodzi prawdopodobnie najbardziej wyczekiwana premiera platformy Steam. Na razie jeszcze Early Access, ale po rekordowo długiej produkcji i z rekordowo dużą wishlistą.
Już 26 kwietnia tego roku o godzinie 15:00 oficjalnie będzie można zagrać w Manor Lords, czyli grę, która znalazła się na listach życzeń 2,5 miliona graczy na Steamie, wyprzedzając tym samym tytuły takie jak Frostpunk 2 czy Hades II. W tym artykule chcielibyśmy przedstawić, co wiemy na temat tej pozycji i czego możemy się spodziewać po jej premierze.
Choć trudno w to uwierzyć, Manor Lords jest dziełem jednego człowieka. Deweloperem odpowiedzialnym za projekt jest Grzegorz Styczeń, Polak, który pod pseudonimem Slavic Magic od siedmiu lat (sic!) pracuje nad tą grą. Proces rozwoju gry trwałby pewnie dłużej, gdyby nie fakt, że pomogało mu podczas niego ponad 130 freelancerów. Tytuł w 2020 roku pojawił się na Steamie i do tej pory zebrał 311 tysięcy obserwujących, co świadczy o pozytywnym nastawieniu graczy od pierwszych lat jej procesu powstawania. By opublikować grę Slavic Magic współpracuje z wydawcą Hooded Horse, zajmującymi się, jak sami opisują, głównie głębokimi strategiami – takimi, jak Against the Storm czy Xenonauts 2. Wybór ten wywodzi się z faktu, że Manor Lords jest właśnie zaawansowaną grą strategiczną z mechanikami obejmującymi organiczne budowanie miast — bez ograniczeń i kratek — z pełną wolnością stawiania budynków, by jak najlepiej oddać proces tworzenia się średniowiecznych wsi i miasteczek. Gracz wciela się w niej w rolę średniowiecznego lorda, zarządcę posiadanych terenów. Dodatkowo, oprócz podstawowej perspektywy “lotu ptaka”, można za pomocą awatara przemieszczać się po swoim lądzie i obserwować życie swoich mieszkańców z perspektywy trzecioosobowej.
Pierwsze etapy rozwijania wioski są inspirowane typowymi citybuilderami, lecz przeniesionymi do historycznej oprawy wzorowanej na XIV-wiecznej Frankonii. Gracz może budować coraz to lepsze i nowsze budynki, ulepszać je, wzbogacać dostępną dla naszych mieszkańców technologię. Jednak w średniowieczu powstawanie osad łączyło się również z zagrożeniem, jakim były konflikty, najazdy i plądrowanie, dlatego w późniejszej rozgrywce oprócz mechanik polityki i handlu, jak pokazują nagrania z rozgrywki pojawiają się konflikty i realistyczne starcia z innymi lordami, funkcjonującymi na tej samej mapie. Jak już opisywaliśmy w trakcie potyczek pokierujemy zarówno piechotą, jak i kawalerią czy maszynami oblężniczymi, a wynik walki będzie zależny od mechanik morale, zmęczenia, flankowania, pogody, wyposażenia… Nie będzie to jednak przeważająca część rozgrywki ponieważ, jak podkreśla sam deweloper:
“…tak, w grze są bitwy, jednak nie tak wielkie bądź częste, jak niektórzy mogą oczekiwać. Większa część gameplayu skupiona jest na budowaniu miast i zarządzaniu nimi.”
Procesy polityczne i podbijanie terenów wokół wioski również nie będą mocno rozwinięte z tego samego powodu. Slavic Magic zaznacza, że gra ma skupiać się na mniejszej skali zarządzania samą wioską, dlatego nie ma w planach implementowania mechanik ślubów czy przejmowania całej Europy. Dla graczy przyzwyczajonych do pozycji takich jak Crusader Kings czy Europa Universalis będzie to podejście raczej nowe, rzadziej spotykane wśród gier o tematyce historycznych potyczek.
Dodatkowym czynnikiem, który wpływa na tak entuzjastyczny odbiór gry wśród graczy, jest świetna współpraca i komunikacja dewelopera z przyszłymi odbiorcami. Już od wydania pierwszej filmowej zapowiedzi w 2020 roku deweloper podkreśla, że komentarze społeczności traktuje poważnie i implementuje niektóre z proponowanych pomysłów i sugestii w grze. Na oficjalnym serwerze na Discordzie, który jeszcze przed premierą liczy 12 tysięcy członków, regularnie publikowane są głosowania, w których to właśnie oni decydują, jakie opcje rozgrywki preferują – średnio bierze w nich udział 2000 przyszłych graczy.
W celu promocji tytułu i pokazania wstępnych założeń gry deweloper i wydawca zdecydowali się wypuścić demo na Steam Next 2022 oraz udostępnić grę influencerom, co zaowocowało niezliczonymi materiałami publikacyjnymi oraz filmami na youtube, za pomocą których można zapoznać się ze szczegółami gry i zadecydować, czy tytuł będzie dla nas odpowiedni.
Gra dostępna będzie na platformie Steam, Epic Games, GoG oraz od razu będzie dostępna w ofercie Xbox Game Pass. Z pewnością wielu z nas będzie śledziło w dniu premiery czy Manor Lords okaże się nowym wielkim polskim hitem. Porównywana będzie siłą rzeczy z kilkoma ostatnimi premierami. Infection Free Zone to jak dotąd najlepsza polska premiera roku, osiągnęła poziom 19380 graczy jednocześnie w szczytowym momencie premiery, też zresztą Early Access. Z całą pewnością będą też nasuwały się też porównania z poprzednim polskim średniowiecznym symulatorem – Medieval Dynasty, w przypadku której ta wartość sięgała nawet 31057, a także z poprzdnią polską strategią wydawaną przez Hooded Horse, czyli Against the Storm z peak na poziomie 12832.