IPN chce „przedostać się do bańki informacyjnej tworzonej przez kilka firm technologicznych, które kształtują młode pokolenia”.
„Złam bolszewickie szyfry i zniszcz sowiecki pociąg pancerny” – reklamują Grę Szyfrów jej twórcy z Chronospace. Ich debiut to pierwszosobowa przygodówka, która pozwoli nam na wcielenie się w autentyczne postaci z wojny polsko-bolszewickiej z 1920 r.
Akcja ma się rozgrywać w pociągach pancernych, w których uruchomimy urządzenia komunikacyjne sprzed 100 lat. Scenariusz rozpisano na trzy misje, podczas których poznamy wpływ polskiej kryptologii na przebieg konfliktu. Dodajmy, że był on konsultowany z historykami IPN-u, rozwiązywane przez nas zagadki mają swoje źródło w historii, a przedmioty, jakimi się posłużymy, powstały na bazie autentycznych eksponatów.
Skąd pomysł na popularyzację historii za pomocą gry wideo? Jak donosi portal Dzieje.pl, prezes IPN dr Karol Nawrocki tak skomentował prapremierę produkcji:
„Chciałbym, żeby Instytut Pamięci Narodowej stał się też instytutem przyszłości narodowej, który w oparciu o wiedzę historyczną będzie kształtował kolejne pokolenia Polaków”.
Za projekt odpowiada powołane we wrześniu 2021 r. Biuro Nowych Technologii IPN. Jak zaznacza Nawrocki:
„Celem IPN jest pielęgnowanie pamięci o wieku nieprawości i dwóch totalitaryzmach – niemieckim nazizmie i sowieckim komunizmie. Biuro Nowych Technologii ma realizować tę misję w nowej odsłonie, poprzez edukację za pomocą nowych narzędzi”.
Dyrektor biura Magdalena Hajduk dopowiada, że jej zespół planuje „przedostać się do bańki informacyjnej tworzonej przez kilka firm technologicznych, które kształtują młode pokolenia”.
Gra Szyfrów zadebiutuje podczas zbliżających się targów PAX EAST w Bostonie, a więc już 21 kwietnia. Trafi ona jednocześnie na pecety, AppStore’a oraz Google Play’a, ma być również grywalna na goglach rzeczywistości wirtualnej.
Screeny oraz pierwszy zwiastun projektu możecie obejrzeć na steamowej karcie katalogowej, poniżej znajdziecie zaś prezentację IPN-u.