Marcin Przybyłowicz ma co powiesić na ścianie.
Uporządkujmy fakty: przyznawaniem wyróżnień dla płyt zajmuje się w naszym kraju ZPAV (Związek Producentów Audio Video). Reguły ich przyznawania są dość skomplikowane (możecie się w nie wczytać pod tym adresem); by pokryć się „złotem” polski album musi się sprzedać w 15 tys. egzemplarzy (zagraniczny: w 10 tys.), „platyna” to 30/20 tys., a diament – 150/100 tys.
Reguły jeszcze się niuansują, gdy mówimy o singlach. „Złoty” singiel może pochwalić się zbytem na poziomie 25 tys. kopii (lub 50 tys. przychodu), „platynowy” – dwukrotnie większym. Diamentową płytę otrzymują wykonawcy, jakim udało się przekroczyć barierę 250 tys. sprzedanych utworów lub pół miliona zł przychodu. Tu jednak istotna uwaga: 250 odsłuchów za pośrednictwem serwisów streamingowych (vide Spotify) jest równoznaczne ze sprzedażą 1 singla o wartości 2 zł.
11.08 ZPAV przyznał kolejne wyróżnienia. Diamentowe płyty otrzymało sporo wydawnictw singlowych, w tym „Patoreakcja” (Mata), „Za krokiem krok” (Cleo), „Lovely” (Billie Eilish). Najbardziej cieszą jednak aż cztery wyróżnienia z naszego poletka.
- „Geralt of Rivia” – Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński feat. Aukso Chamber Orchestra
- „Kaer Morhen” – Marcin Przybyłowicz, Mikołaj Stroiński feat. Aukso Chamber Orchestra
- „Silver for Monsters” – Percival, Marcin Przybyłowicz
- „The Trail” – Marcin Przybyłowicz
Gratulujemy, zwłaszcza że to sytuacja bez precedensu… ale czy właściwie powinna nas ona dziwić? W 2015 (a więc w roku premiery Dzikiego Gonu) Przybyłowicz był najczęściej słuchanym polskim artystą poza granicami kraju (wyprzedził na tym polu blackmetalowców z grupy Behemoth). Popularność gry bynajmniej zaś nie słabnie, do tej pory sprzedała się ona w 50 mln kopii, a w 2019 osiągnęła najlepszy wynik od roku premierowego (w czym pomogło zwodowanie wersji na Switcha oraz – może przede wszystkim – serial Netfliksa).
Z innej (acz nie do końca) beczki: wcale niewykluczone, że już wkrótce twórcy soundtracków do gier sięgną po Fryderyki, najważniejsze nagrody muzyczne w Polsce.