MKIDN: Wyniki naboru to kopalnia ciekawych informacji!

Digital Dragons i Pixel Heaven nie otrzymały dotacji. Podobnie jak Polyslash, Movie Games, Ovid Works czy Klabater… aczkolwiek wiemy już, nad czym ww. studia pracują. 

Choć pomysł na „ulgi dla twórców gier kulturowych” chyba na dobre utknął w ministerialnych szufladach, nie da się ukryć, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wspiera krajowych developerów. Pod auspicjami MKiDN organizowano coroczną konferencję Mastering the Game oraz badania branży, a dzięki niedawnym zmianom o Doroczne Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego mogą ubiegać się także autorzy kultury cyfrowej (ich beneficjentami byli dotychczas m.in. 11 bit studios czy organizatorzy Poznań Game Arena).

Być może najistotniejszą pomocą są jednak coroczne dotacje w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych„, dzięki którym developerzy mogą wyjechać na targi branżowe, kształcić się i – co najważniejsze – tworzyć prototypy. Udział w kwalifikacjach nie wymaga wielkiego wkładu własnego (na co uskarżają się mniejsze zespoły, które nie mogą aplikować o środki z programu GameINN), a w dodatku pieniądze nie idą na mgliście zarysowane prace badawczo-rozwojowe, ale konkretnie na produkcję gier i organizację wydarzeń.

Ogłoszone przez ministerstwo wyniki naboru zdradzają, czym zajmują się polscy developerzy. Ponieważ jednak to lektura długa i zawiła (swoje inicjatywy zgłaszają również kreatorzy mody oraz producenci muzyki, nowych mediów i filmów), przejrzeliśmy listę za Was.

Na co pójdą w tym roku publiczne pieniądze?

Organizacje

  • Fundacja Vitruvio „wzmocni ofertę edukacyjną” tegorocznego Game Industry Conference – 75 tys. zł
  • Fundacja Indie Games Polska zajmie się promocją branży gier na rynku amerykańskim i chińskim – 120 tys. zł
  • Międzynarodowe Targi Poznańskie zorganizują Festiwal Gier Historycznych i Zaangażowanych Społecznie – 70 tys. zł
  • Fundacja Ośrodek Analiz Prawnych, Gospodarczych i Społecznych im. Hipolita Cegielskiego zobowiązała się rozwinąć kompetencje prawne twórców gier wideo – 60 tys. zł
  • Stowarzyszenie Sportów Elektronicznych dostało wsparcie na projekt „Interdyscyplinarność gamingu jako narzędzie innowacyjnej edukacji i rozwoju gospodarczego XXI wieku”. Dodajmy, że wsparcie spore – 110 tys. zł
  • Fundacja Koncept Kultura zorganizuje Immersion, a więc „international VR/AR experience festival in Poland” – 70 tys. zł

Studia/twórcy

  • Wydawca IceTorch Interactive stworzy prototyp gry „Pola”100 tys. zł
  • Krzysztof Tkaczyk wyprodukuje prototyp VR-owej gry „promującej polskiego superbohatera” – 100 tys. zł
  • My Next Games pracuje nad The Great Unraveling (być może jest to odwołanie do bestsellerowej książki Paula Krugmana, ekonomisty i laureata Nagrody Nobla?) – 100 tys. zł
  • Critical Hit Games dłubie nad – pisownia oryginalna – „prototypem funkcjonalnego narracyjnej gry komputerowej dla platform PC i konsol nowej generacji” – 100 tys. zł
  • Lichthund, a więc autorzy Lichtspeera (i bohaterowie dokumentu Borysa Nieśpielaka „Wszystko z nami w porządku”) tworzą Projekt Hearbeat100 tys. zł
    Dodajmy, że rok temu otrzymali oni 50 tys. zł na „rozwój gry narracyjno-przygodowej z wykorzystaniem algorytmów generujących nieliniową fabułę”
  • Arclight Creations (Help Will Come Tomorrow) prototypuje Discovering Galimore50 tys. zł
  • The Four Forces Studio (4FS: Linear Villager) pracuje nad prototypem gry o roboczej nazwie Linear Kingdom – 70 tys. zł
  • Dreamstorm Studios (Natural Instincts) potrzebowało zastrzyku finansowego na „rozbudowę prototypu w celu pozyskania inwestora na rozwój gry Growth” – 100 tys. zł
  • VARSAV Game Studios (Bee Simulator) zdwaja wysiłki nad Arią, prototypem gry, której – uwaga, bo brzmi to intrygująco – „głównym bohaterem jest czworonożne zwierzę mierzące się z wojenną rzeczywistością” – 100 tys. zł
  • Ice Code Games (Re-Legion) pracuje nad prototypem gry o nazwie kodowej Project X100 tys. zł
  • Łukasz Żmudziak z 7A Games stworzy prototyp gry Ober the Summit 50 tys. zł
  • Szerzej nieznana spółka False Prophet (kapitał zakładowy: 12,8 tys. zł) pracuje nad prototypem Beasta („gry komputerowej promującej złoty wiek dziejów Polski”… Jest to o tyle ciekawy opis, że niespecjalnie pokrywa się on ze steamową kartą katalogową tytułu) – 100 tys. zł
  • Fireline Games (Intensive Exposure) rozwinie warstwę audiowizualną gry o roboczej nazwie Catastrophe75 tys. zł
  • Blinkclick Games opracuje prototyp co-opowej gry o ojcu i synu – 100 tys. zł
  • No Gravity Development przygotowuje coś, co nazywa się (roboczo) Warszawa – Paryż Północy 100 tys. zł
  • Założone raptem w maju Egobounds, któremu przewodzi Piotr Woźnicki z Thing Trunk, stworzy prototyp Steel Flood – 90 tys. zł
  • Played With Fire, (autorzy Stargaze, a więc VR-owej wariacji na temat „Małego Księcia”) dostali pieniądze na Stalowego Rycerza („prototyp baśniowej gry VR, łączącej rycerskie wyczyny z alchemią”) – 90 tys. zł
  • Kamil Więch rozwinie prototyp „Serious Fun Footballu” – 75 tys. zł
  • Szczecińskie Pixel Legend, dotąd znane z aplikacji przeznaczonych na VR/AR, dostało zastrzyk gotówki na False Gods, grę w otwartym świecie słowiańskiego Pomorza – 65 tys. zł
  • Szerzej nieznane Frozengem Studio opracuje prototyp gry „w oparciu o bestiariusz słowiański” – 35 tys. zł
  • Debiutanci z Unnamable Arts dzięki ministerialnym pieniądzom przygotują vertical slice’a gry Selenwald, roguelike’a toczącego się w alternatywnej wersji histori XVIII-wiecznej Europy – 60 tys. zł
  • Beautiful Bee stworzy prototyp point’n’clicka inspirowanego „Małym Księciem”50 tys. zł
  • Tooto, które dotychczas zajmowało się drukiem 3D, opracuje prototyp „gry przygodowej osadzonej w kręgu kultury, mitów łożyckich i słowiańskich” – 100 tys. zł
  • Wastelands Interactive prototypuje zaś enigmatyczny Projekt Król – 100 tys. zł

Ciekawostki

  • Strigo Studio stworzy prototyp modułu do Dungeons & Dragons, który to moduł ma być „osadzony w świecie rodzimej, słowiańskiej mitologii” – 70 tys. zł
  • VRheroes zorganizuje w kilku miastach na świecie pokazy filmów VR „Wiktoria 1920” oraz „Kartka z Powstania” – 100 tys. zł
  • STOWARZYSZENIE ESTETYKA RAZ! pracuje nad Archime – Nela i Felek, „edukacyjno-architektoniczną grą wideo dla dzieci” – 70 tys. zł

Na liście (dostępnej pod tym adresem) zdecydowanie królują w tym roku projekty związane z kulturą cyfrową. Mimo to smakiem musiały obejść się m.in. nominowane do Paszportów „Polityki” Ovid Works (Metamorphosis), które chce stworzyć grę przygodową o poszukiwaniu natury ludzkiej. Co smutne – dotacji nie dostało Idea Ahead, które zbierało pieniądze na 9. edycję Pixel Heaven. Krakowski Park Technologiczny nie może natomiast liczyć na wsparcie online’owego Digital Dragons. Z kolei Different Tales nie otrzymało środków na testy prototypu Our Life on Water. (Na osłodę: w zeszłym roku dostało pieniądze na stworzenie rzeczonego prototypu).

Nie udało się także Klabaterowi (acz plany na prototyp „Nowej Tawerny” sugerują prace nad następcą Crossroads Inn). Z kolei Star Drifter nie zainkasuje środków ani na Driftland Defenders (czyżby szykował się spin-off uznanej strategii?), ani na projekt o roboczej nazwie Dare to Dream. Movie Games ma zaś w planach grę o roboczym tytule „Klatka pełna ptaków„, aczkolwiek i ona nie znalazła uznania w MKiDN.

Wiemy ponadto, że Polyslash ma w garści prototyp Song of War („produkcji łączącej grę muzyczną z turową grą RPG”), ale vertical slice’a nie sfinansuje ze środków publicznych. Anshar Studios potrzebowało zaś kapitału na prototyp Gamedeca 2, ale guzik dostanie.

Pełna lista projektów jest dostępna pod tym adresem.